برای تعریف ایمیل مارکتینگ ( Email Marketing ) بایستی از سالها پیش شروع کنیم، سالهایی که از ایمیل یاهو استفاده می کردیم ، حتما با ایمیل های غریبه در صندوق ورودی ایمیل خود مواجه شده ایم و متعجب می شدیم که آدرس ایمیل ما را از کجا دارند و چرا ایمیل فرستاده اند.
امروز بی تفاوت از کنار بسیاری از این ایمیل ها رد می شویم و می دانیم که بسیاری از آنها تخفیف و معرفی محصول است…
اگر همچنان جواب اینکه چرا این ایمیل ها برای شما ارسال می شود را نمی دانید؛ پس حتما با ایمیل مارکتینگ آشنا نیستید و باید این نکته را یاد آور شویم که آدرس ایمیل شما برای بازاریابی ایمیلی مورد استفاده قرار گرفته است.
اکثر ایمیل های ناشناسی که دریافت می کنیم نمونه هایی از ایمیل مارکتینگ است که به بدترین روش انجام می شود.
از زمانی که اینترنت معرفی شد ، ایمیل ؛ به ابزار ضروری برای کسب و کارها تبدیل گشت و یکی از اهداف استفاده از آن برای مشاغل، بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing است.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، یکی از شیوههای بازاریابی اینترنتی است. در بازاریابی ایمیل، با ارسال خبرنامه یا آگهی ، در جهت افزایش تعداد و یا جلب رضایت مشتریان تلاش میشود.
کاربرد ایمیل مارکتینگ
تعریف تخصصی تر از ایمیل مارکتینگ؛ ارسال کردن ایمیل برای گسترش رابطه با مشتری فعلی یا بالقوه است و معمولا در هنگام ارسال این ایمیل ها؛ موضوعهای گوناگونی میتواند مورد توجه قرار گیرد:
معرفی محصولات جدید، تخفیف و پیشنهادهای ویژه، اخبار و مقالات، تبریک مناسبتها، اطلاعات آموزشی( بازاریابی محتوایی ) و بسیاری کاربردهای دیگر میتواند با هدف نگهداری یا جذب مشتریان مورد توجه قرارگیرند.
بر اساس تعاریف ، ایمیل مارکتینگ از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است. برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ میتوانید مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.
یکی از نکات برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل به صورت شخصیسازی شده است. برای مثال، قرار گرفتن نام مخاطب در ابتدای ایمیل، توجه به واکنشهای گذشته هر مخاطب، پرداختن به موضوعهای مورد علاقه کاربران، ارسال تبریک و یادآوری ؛ از روشهایی هستند که سبب میشوند راندمان موفقیت افزایش یابد.
ایمیل مارکتینگ به صورت هدف دار و با هدف تبلیغات ارسال می شود. اگر در فواصل زمانی کوتاه و به صورت پی در پی ایمیلی دریافت کردید مطمئن باشید که ایمیل مارکتینگ نیست و اسپم هستند به خصوص اگر امکان لغو عضویت وجود نداشته باشد.
مزایا
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی نسبت به سایر روش های بازاریابی؛ سریعتر و ارزانتر است و در ابتدا به یک آدرس ایمیل و یک لیست نیاز دارد. ایمیل مارکتینگ محدودیت خاصی ندارد و می توان هر نوع محتوایی را از طریق ایمیل ارسال کرد.
صاحبان سرویس های ایمیل (ESPs) ؛ می توانند اطلاعاتی درباره رفتار گیرنده ایمیل، به فرستندگان ایمیل بدهند و به اصطلاح هدفگیری مستقیم داشته باشند.
از ایمیل مارکتینگ می توان به عنوان یک روش اقتصادی برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از بازخورد های گرفته شده در ایمیل مارگتینگ در سایر شبکه ها استفاده کرد.
معایب
تنها عیب ایمیل مارکتینگ ، نرخ اسپم ایمیل ها به وسلیه کاربران است، که به صورت منفی روی نرخ تحویل تاثیر می گذارد که با قابلیت Opt-in کردن افراد این عیب تا حدودی برطرف شده است.
Opt-in به فرمی گفته می شود که فرد در آن، آدرس ایمیل و یا اطلاعات دیگر را وارد کرده و به وسیله آن ؛ اجازه میدهد که کمپینهای Email Marketing برای او ایمیل ارسال کنند.
روش ارسال ایمیلهای انبوه
ارسال شخصی
برای ارسال ایمیلهای انبوه به این صورت؛ میتوان با تهیهی سرورهای خاص اقدام کرد. در این شیوه، دقت زیادی برای انتخاب سرور لازم است که به عنوان ارسال کنندهی هرزنامه شناسایی نشده باشد.
همچنین در ارسال ایمیلها بایستی دقت شود که به عنوان هرزنامه شناخته نشود .
ارسال توسط شرکتهای واسط
این شرکتها با در اختیار داشتن امکانات قدرتمند و ارتباط با شرکتهای بزرگ ایمیل، با دقت بالایی ایمیل را به مخاطبان ارسال میکنند.
چنانچه قصد دارید برای ارسال ایمیل انبوه یا ارسال خبرنامه یا بازاریابی ایمیلی اقدام کنید، گام نخست و مهم، برنامهریزی و بررسی مسائل فنی این کار است. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.