وب کاوی  | شرکت خدمات انفورماتیکی وب و فن

webmining

استخراج اطلاعات مفید از تاریخچه پایگاه داده کاربران در یک وبسایت تجارت الکترونیک را اصطلاحا داده کاوی در وب گفته می شود.

این کار بوسیله تکنیک های داده کاوی انجام می شود که بر روی server log data یا داده های بدست آمده از ابزار خاص مانند Google Analystic اعمال می شود.

 شرکت خدمات انفورماتیکی وب وفن در طی این مقاله در وبسایت webofan.ir   سری مراحل انجام شده از جمله جمع آوری داده ها، پیش-پردازش داده ها، استخراج و تحلیل دانش را توصیف می کند.

این دانش با استفاده از الگوریتم های استخراج تحت نظارت و بدون نظارت از طریق کارهای توصیفی مانند دسته سازی،
اجتماع و کشف زیرگروه ها، استخراج می گردد؛
تجارت الکترونیکی، همان خرید و فروش محصولات یا خدمات از طریق رسانه های الکترونیکی مانند اینترنت و شبکه های دیگر کامپیوتری می باشد.

ابتدا، این عبارت در مورد استخراج معاملات از طریق تراکنش های الکترونیکی مانند تبادل اطلاعات الکترونیکی گفته می شد.

البته، با پیدایش اینترنت در اواسط دهه ۹۰، عمدتا به فروش کالاها و خدمات در اینترنت،
اغلب با استفاده از پرداخت الکترونیکی نسبت داده می شد.

مقدار تجارت الکترونیکی انجام شده بخاطر وجود اینترنت تا حد زیادی پیشرفت داشته است.
تنوع زیادی از تجارت به این شیوه در آمده است که ایجاد و استفاده از ابتکاراتی مانند انتقال پول الکترونیکی،

مدیریت زنجیره سپرده، بازاریابی در اینترنت، فرآیند انتقال آنلاین، تبادل داده های الکترونیکی،
سیستم ها، مدیریت ابتکاری و جمع آوری داده ها بصورت خودکار، را شبیه سازی میکند.

کاربرد داده کاوی در تجارت الکترونیکی:

 

تکنیک های وب کاوی می توانند تا حد زیادی  به موفقیت تجارت الکترونیکی کمک کند.

اگر شما به عنوان صاحبان یک شرکت یا سازمان یا هر کسب و کاری  بخواهید از طریق وب فعالیت تجاری انجام دهید،

ابتدا  باید تصمیم بگیرید چه نوع داده ای  میخواهید را در وب قرار دهید.

وب کاوی عملی است که می تواند به شما در تشخیص نوع این داده ها کمک کند.
بعنوان مثال یک فردی که  سایت فروش کتاب دادرد،

باید روش مناسب تبلیغ  کتاب های مختلف را پیدا کند.

یکی از راه ها برای این کار این است که این وب سایت ، بر اساس علاقه کاربران کتاب ها  را دسته بندی کند.
و تبلیغات مربوط به کتاب ها را برای گروه کاربران مربوطه انجام دهد.

به طور مثال ، اگر شرکتی  قصد تجارت با سازمانی دیگر را داشته باشد،
می تواند از وب کاوی برای یافتن شریک تجاری مناسب و تشخیص رقبا استفاده کند.

ابتدا قبل از آن که سازمانی از وب کاوی استفاده کند، باید زمینه ای را که استفاده از وب کاوی در آن مثمرثمر خواهد بود، تعیین کند.

سپس جمع آوری داده در آن زمینه خاص را انجام دهند.

مثلا داده های مربوط به کاربران را جمع آوری می کند.

مرحله دوم ، تعیین نوع کاوش است.

مثلا می توان کاربران و رقبا را دسته بندی کرد و یا ارتباط بین کاربران، رقبا و شرکا را استخراج نمود.

در پایان نیز باید روش های برای اعتبار سنجی نتایج به دست آمده معرفی شود.

یک نمونه از سایت های تجاری که از روش وب کاوی با تحلیل این کاربران چ صفحاتی را مشاهده میکنند استفاده موفقیت امیز کرده است  ، سایت   Amazon است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فرم درخواست مشاوره

میتوانید جهت دریافت مشاوره سریع با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

همراه: 09212834496

جهت درخواست مشاوره و تماس متخصص های ما با شما فرم زیر را کامل نمایید.

فرم درخواست مشاروه