تفاوت SEO و SEM
تفاوت SEO و SEM
SEO چیست؟
خیلی ها برای رونق کسب و کارشان از طراحان سایت میخواهند که برایشان سایتی درخور طراحی کنند و بعد
از طراحی دیگر خیالشان راحت است که در دنیای مجازی هم دیده خواهند شد اما آیا چنین است؟
علاوه براینکه درحین طراحی طراح باید حواسش به خیلی از مسائل مانند سئو باشد بعد از اتمام هم باید راهی برای افزایش سئو
و بیشتر دیده شدن سایت وجود داشته باشد تا همه بدانند که همچین سایتی موجود است.
سئو چیست؟
سئو راهیست که می تواند باعث شود که مطمئن شویم سایت ما در صدر لیست نتایج جستجو قرار می گیرد.
چگونه؟
بر اساس نمودار دانش گوگل، سئو فرایند افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت خاص است
و اساسا یک مولفه از یک گروه بزرگتر به نام SEM است.
ساختار سئو
صنعت سئو مکررا در حال تغییر است زیرا بطور مداوم در الگوریتم گوگل تغییراتی ایجاد می شود
اما یک جنبه از سئو همیشه ثابت می ماند.
سئو از فعالیت های داخل صفحه و خارج صفحه درست شده است.
فعالیت های داخل صفحه چیست؟
- ترکیب کردن کلمات کلیدی انتخابی در داخل تگ های عنوان
- header
- توضیحات متا
- URهای مرتب
- اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی
- تمامی متون و پست های بلاگ
- صفحاتی که نوشته شده و با کیفیت بهبود یافته
- سرعت لود بهبود یافته
و…
سئو داخلی:
از عوامل تاثیر گزار استفاده از تگ های html که باعث می شود محتوای یک وب سایت
برای موتور جستجوی گوگل به راحتی قابل درک باشد که باید در کد نویسی سایت آنها را رعایت کنیم.
که عناصر مهم زیر را شامل می شوند: تگ عنوان و متاست
فعالیت های خارج از صفحه چیست؟
- ایجاد یک پروفایل با کیفیت به عبارتی داشتن لینک در سایت های معتبر
- فعالیت در انجمن ها
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
و …
سئو خارجی:
برخلاف سئوی داخلی که بر روی وبسایت و عملکرد درونی و طراحی آن انجام میشود،
مفهوم سئو “Off-page” اقدامات و تغییراتی است که بیرون سایت، صورت میپذیرند. مانند بک لینک، رپورتاژ خبری ، وبلاگ و…
اماSEM چیست ؟ آیا همان سئو است؟
SEM مخفف کلمات search engine marketing است یعنی شکلی از بازاریابی اینترنتی
که با استفاده از بهینه سازی و تبلیغات درگیر ترویج و افزایش نمایش وب سایت ها در نتایج جستجو است.
همانند دیگر تکنیک های بازاریابی، SEM روش های SEO را شامل می شود.
SEM با استفاده از اقدامات پولی و غیر پولی پروسه جمع آوری و هدایت ترافیک بازدید رو انجام میده
و باعث دیده شدن وب سایت در نتایج جستجو میشود.
نمونه کارهای بیشتر
مولفه های SEM
استفاده از بهینه سازی پولی، مانند پرداخت پول به ازای هر کلیک و یا انواع تبلیغات
جدا از بهینه سازی موتور های جستجو، از فعالیت های SEM است.
اگر شما از SEO و جستجوی پولی استفاده می کنید، این اقدامات زیر مجموعه SEM قرار می گیرد.
و بیشتر اوقات SEM درگیر فعالیت های تبلیغاتی و پرداخت به ازای کلیک می شود.
پرداخت برای تبلیغ در نتایج جستجو
- پرداخت به ازای هر تماس کاربر ویژه دستگاه های تلفن همراه
- پرداخت به ازای کلیک پی پی سی PPC
- پرداخت به ازای هر خرید
شما هرگز نباید از عبارات SEM و SEO به جای یکدیگر استفاده کنید
اما تفاوت seo و sem در چیست؟
سئو یک مولفه از SEM محسوب می شود این تفاوت اصلی بین این دو عبارت است که در بالا هماشاره شد،
SEM شامل مولفه هایی چون بهینه سازی پولی، پرداخت به ازای کلیک و بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
بر این اساس می توان گفت اصلی ترین تفاوت این دو:
- SEO: جمع آوری ترافیک بازدید به وسیله اقدامات غیر پولی و رایگان
- SEM: خرید ترافیک بازدید از طریق قرار گیری در نتایج جستجو با پرداخت هزینه
کدامیک بهتر اند؟
بسیاری از مهندسین شک دارند که کدامین بهتر از دیگری است.
اما باید توجه داشت SEM واقعی بدون استفاده از SEO موفق نخواهد بود و در عمل می توان دید که SEO رویکرد بهتری دارد.
هرچند موقعیت های زیادی وجود دارد که پرداخت به ازای کلیک بیشتر از SEO معنی پیدا می کند.
مثلا اگر شما به تازگی سایتی را توسعه دادید و قصد دارید به سرعت مورد بازدید قرار بگیرد،
عملیات پرداخت به ازای کلیک فکر خوبی است زیرا به زمان کمتری نسبت به SEO نیاز دارد،
ولی اگر اصلا سراغ بهینه سازی موتور های جستجو نروید فکر عقلانی نیست.
از معایب سئو همین زمان زیادی است که نیاز دارد اما در انتها هزینه بسیار کمی دارد
و شما اعتبار جستجویی را ایجاد کرده اید که با استفاده از پرداخت به ازای کلیک به آن دست نمی یافتید.
در نتیجه:
بهتر است ابتدا نیازهایتان را مشخص کنید سپس بهترین تاکتیک را انتخاب کنید.