تقویم محتوا چیست؟ مراحل ساخت تقویم محتوا و دانلود نمونه

هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی دارد، هر مسیری نیاز به یک نقشه دارد، تولید محتوا در مسیر بازاریابی محتوا هم از این قاعده مستثنا نیست. تقویم محتوا همان نقشه راهی است که شما به آن نیاز دارید.

اگر شما یک تولید‌کننده محتوا هستید، گرداننده سایت‌، مدیر وبلاگ یا در کل یک فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید بهتر است به صورت حرفه‌ای به آموزش و آشنایی با مفاهیم و اصول کاربردی در این زمینه اقدام کنید. یکی از کاربردی‌ترین اصول در حوزه دیجیتال تقویم تولید محتواست که در این مقاله قصد داریم به تفصیل به آن اشاره کنیم.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا ابزاری است که به شما کمک می‌کند برای اجرای بهتر استراتژی‌های محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید تا هم از نظر بازدهی و هم از نظر زمان بهترین نتیجه را داشته باشید. در واقع تقویمی است از تعداد و انواع موضوعاتی که شما در تاریخ‌های مختلف قصد دارید بر روی رسانه‌های خود از جمله سایت، شبکه‌های اجتماعی و… قرار دهید.

مزایای تقویم محتوا

همانطور که ذکر شد هر کاری نیاز به برنامه ریزی دارد، تقویم محتوا به شما کمک می‌کند ایده‌های بازاریابی خود را یک جا جمع‌آوری کنید و محتواها را سازماندهی کنید.

با تقویم محتوا شما مناسبت‌ها را فراموش نمی‌کنید و از مدت‌ها قبل می‌دانید که مثلا باید برای شب یلدا محتوا تولید کنید یا برای مناسبت دیگری مسابقه برگزار کرده یا کد تخفیف ارائه دهید.

با تقویم محتوا می‌توان اعضای تیم تولید محتوا را هماهنگ کرد تا هر کس وظیفه خود، وضعیت پروژه، و موعد تحویل کارش را بداند.

با استفاده از این تقویم می‌توانید به سادگی بر تولید محتوا و نحوه انتشار و تبلیغ آن مدیریت داشته باشید. در این مورد اگر بدون نظم پیش بروید یک جا مدیریت محتوای خود را از دست می‌دهید زیرا تاریخ‌ها و موضوعات با یکدیگر قاطی شده و دچار سردرگمی در تولید محتوا خواهید شد.

برنامه ریزی می‌تواند به بهبود ایده پردازی و بهینه سازی محتوا کمک کند. تقویم محتوا به شما این امکان را می‌دهد که تمام ایده‌های خود را به صورت مرتب و سازمان دهی شده در یک جا مشاهده کنید و از آن استفاده کنید. در نتیجه بهبود وضعیت آپدیت‌ها و بهینه سازی‌های محتوایی خود را هم می‌توانید ببینید به آنها سامان بدهید. در نتیجه می‌بینید که در مدت زمان کم موفق به رتبه گرفتن در نتایج گوگل خواهید کرد.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است یک تولیدکننده محتوا انجام دهد انتشار محتوای تکراری است، اگر این اتفاق بیفتد شما صفحات داپلیکیت به وجود آورده‌اید که باعث افت رنک شما خواهد شد. تقویم تولید محتوا از این اشتباه جلئگیری می‌کند زیرا شما لیست محتواهایی که منتشر کردید را در اختیار دارید و محتواها را با تقویم سازماندهی کرده‌اید.

تقویم محتوایی باعث میشود تا بتوانیم نگاهی کلی و از بالا به موضوعات داشته باشیم و راه رسیدن به ایده‌های جدید را برایتان هموار میسازد.

از سردرگمی‌های ایده برای تولید متن یا ویدیو رهایی می‌یابید.

می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به نیاز یا توانایی مجموعه، به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه نقشه محتوا را تنظیم بنمایید.

می‌توانید تا یک سال تصویر واضحی از نحوه تولید محتوا داشته باشید.

باعث می‌شود تا با رعایت نظم در انتشار مطالب مشتری یا کاربر اعتماد بیشتری به کسب و کار شما بکند.

به شما کمک می‌کند تا از زمان زیادی که برای پیدا کردن موضوع برای آینده قرار است صرف کنید صرفه جویی بکنید و فرصت یافتن و رسیدگی به مشکلات بروزرسانی محتوای ضعیف و همچنین ایده‌های خلاقانه برای تولید محتوا را خواهید داشت.

تنوع مطالب شما حفظ می‌شود و مخاطب پیگیر شما، کمتر احساس خستگی خواهد کرد.

هیچ‌یک از انواع محتوا را فراموش نمی‌کنید و مطالب قبلی‌تان متروکه و رها نمی‌شود.

مخاطب شما ارزش مطالب شما و وقت و هزینه‌ای که برای تهیه و تولید و انتشار محتوا می‌کنید درک می‌کند چرا که متوجه می‌شود مطالب به صورت سازمان یافته و هدفمند منتشر می‌شوند.

به راحتی می‌توانید بازخورد مطالب منتشر شده را پیگیری کرده و موفقیت یا عدم موفقیت هر بخش یا مطلب را به صورت جداگانه ارزیابی کنید.

از آنجا که یک برنامه هدفمند و از پیش تعیین شده در تقویم تولید محتوا دارید در انتخاب و انتشار مطالب هوشمندانه‌تر عمل می‌کنید . یکی از مهمترین دام‌ها در مسیر تولید محتوا انتشار و تولید محتوای بی‌کیفیت است . این گونه است که حتی اگر مطلب زیبا و جذاب و ارزشمندی پیدا کنید یا به ذهن‌تان برسد، وادار می‌شوید آن را نگه دارید تا بر اساس تقویم محتوا در زمان مناسب منتشر شود. به بیان ساده‌تر: از روزمرگی در تولید محتوا فاصله می‌گیرید.

مراحل ساخت تقویم محتوا

برای ساخت تقویم محتوا خیلی از جوانب را باید بررسی کنیم که همه این‌ها در استراتژی محتوا انجام می‌شود و سپس با توجه به داده‌های بدست آمده و اهداف موردنظر تقویم محتوا را می‌‌سازیم. اگر بخواهید فقط تقویم محتوا داشته باشید، ناگزیرید بعضی از آن مراحل را هم انجام دهید تا به اهداف بازاریابی خود برسید، که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید. به چه علت دارید محتوا تولید می‌کنید؟ افزایش فروش؟ افزایش آگاهی از برند؟ افزایش فالوور؟ افزایش ترافیک سایت و… .

محتوا تا زمانی که اهداف تجاریِ مشخصی را دنبال نکند، به خودیِ خود قدرت جادویی ندارد. ممکن است بازدید زیادی برایتان بیاورد، برای مردم آموزنده باشد؛ ولی هنوز فقط محتواست، نه چیزی بیشتر! یک هدف Specific داشته باشید، به جای اینکه بگویید می‌خواهم با مخاطبان ارتباط برقرار کنم، دقیقاً آن را تعیین کنید. مثلاً انتظار داشته باشید بعد از گذشت سه ماه، ۵۰۰ دایرکت درباره پرسش و پاسخ محصولاتتان داشته باشید. و ۲۵۰ ایمیل جدید در خبرنامه سایتتان ثبت شود.

  • یک لیست از ایده‌های مناسب برای نوشتن تهیه کنید، برای تهیه این لیست هر ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. یا بگذارید بهتر بگویم: تمام موضوعاتی که فکر می‌کنید می‌تواند برای مخاطبانتان جذاب و مفید باشد را.

برای داشتن یک لیست خوب شما باید مخاطب هدف خود را بشناسید و بدانید چه می‌خواهد. برای این کار می‌توانید از کلمات کلیدی یا سایت‌های پرسش و پاسخ استفاده کنید، زمانی که کاربران وبلاگ یا پیج به شما بازخورد می‌دهد، خواسته‌هایشان را ارزیابی کنید، و موضوعات پرطرفدار (ترند) را بشناسید.

  • لیست خود را اولویت‌بندی کنید. شما یک سری اهداف تجاری برای تولید محتوا دارید، و مخاطب یه یکسری محتوا نیاز دارد، موضوعات مشترک بین این دو همان موضوعاتی هستند که شما باید درباره‌اش تولید محتوا کنید.

موضوعات ناب را جدا کنید. موضوعاتی که علاوه بر اینکه در راستای استراتژی بازاریابی شرکت هستند، همزمان مورد پسند کاربران قرار می‌گیرد. تنها این محتواها را در تقویم محتوای خود بگنجانید و هر چیزی با اهداف فعلی‌تان تطابق ندارد را کنار بگذارید.

  • به قیف بازاریابی محتوا توجه کنید. بازاریابی محتوا، هنر تبدیل است. تبدیل خوانندگان به خریدار. این فرایند گام به گام و به آرامی اتفاق می‌افتد. شما باید در هر مرحله، با یک پیام مناسب در زمان مناسب، کاربران بالقوه سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود را به خرید تشویق کنید. با کمک قیف بازاریابی محتوا می‌توانید این کار را ساده‌تر انجام دهید.

قیف بازاریابی محتوا مفهومی است که نشان می‌دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول از آن برند، چه مراحلی را طی می‌کنند.

قیف بازاریابی

در هر مرحله از قیف ما انواع خاصی از محتوا را نیاز داریم. هنگامی که تقویم محتوای خود را تهیه می‌کنید؛ باید از تمام سطوح قیف محتوا بنویسید تا فرایند تبدیل کاربران به خوبی انجام شود.

  • مسئولیت هر فرد را در تیم تولید محتوا مشخص کنید.

مشخص کنید چه کسی استراتژیست محتواست. استراتژیست محتوا وظیفه هدایت تیم برای اجرای این پلن را بر عهده دارد. او بهترین محتواها و کانال‌های توزیع محتوا شناسایی می‌کند و همچنین روش‌های تبدیل مشتریان را تعیین می‌کند.

چه کسی نویسنده محتواست. نویسنده باید چشم‌اندازهای استراتژی بازاریابی محتوا شرکت شما را در نظر بگیرد، و در نوشته‌های خود اجرا کند.

چه کسی ویراستار است. یکی از وظایف ویراستار هماهنگی اعضای تیم است. او تقویم محتوا را تدوین می‌کند و اطمینان پیدا می‌کند همه مطالب به موقع منتشر می‌شوند.

چه کسی متخصص سئو است. متخصص سئو بعد از بررسی نوشته، راهکارهایی برای بهینه‌سازی مقاله ارائه می‌دهد تا برای کلمات کلیدی مناسب رتبه‌های برتر را بدست بیاورد. البته ممکن است نویسنده خود توانایی نوشتن محتوای سئو شده را داشته باشد.

چه کسی گرافیست است؟ گرافیست‌ها وظیفه طراحی تصاویر و ویدیوهای سایت، وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، به علاوه طراحی اینفوگرافیک و کارهای چاپی مثل بروشور را برعهده دارند.

و در نهایت چه کسی مدیر یا مسئول شبکه‌های اجتماعی است. همانگونه که متخصصین سئو نحوه عملکرد موتورهای جستجو را می‌شناسند؛ مدیر سوشال با الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارد. آن‌ها می‌دانند چگونه می‌توان در اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و سایر شبکه‌ها، پیج شرکت را بین کاربران و الگوریتم‌ها عزیز کنند.

شما بر اساس نیازتان وظایف را مشخص و بین اعضای تیم (بر اساس توانایی ایشان) تقسیم می‌کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود برنامه دقیق‌تری در تقویم محتوایی خود وارد کنید.

  • یک ابزار ساخت تقویم محتوا انتخاب کنید. ابزارهای مختلفی برای سازماندهی محتوای وبسایت وجود دارد، البته لازم نیست حتما از ابزار‌های مخصوص استفاده کنید، شما می‌توانید نسبت به هدف و نوع کاری که دارید از ابزارهای مختلفی بهره بجویید، شما حتی می‌توانید برای ایجاد یک تقویم محتوایی فایل متنی ایجاد کرده و به نویسندگان خود بفرستید البته این نوع از تقویم سازی در کسب و کار‌های کوچک پاسخگو خواهند بود هر مقدار که شما اعضای فعال بیشتر و حجم تولیدی زیادی داشته باشید مجبور به استفاده از برنامه‌های تخصصی‌تر خواهید شد.

می‌توان از ابزار‌های ساده‌ای مانند google sheets , exel,word ,hubsub  استفاده بکنید و در سطوح بالاتر از تقویم‌های مبتنی بر سیستم آنلاین استفاده می‌شود و پلتفرم تقویم‌های دیجیتالی‌ای هستند که با استفاده از آن‌ها به طور مستقیم ایجاد تقویم محتوا در وبلاگ Coschedule و شبکه‌های اجتماعی امکان پذیر می‌گردد.

ما چند اپلیکیشن برای ساخت تقویم محتوا در پیج اینستاگراممان معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای تولید محتوا استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید نمونه‌های آماده این تقویم‌ها را دانلود و در صورت نیاز، ویرایش و استفاده کنید. با استفاده از این تقویم‌ها، می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و از این زمان برای افزایش کیفیت محتواهای خود استفاده کنید. نمونه تقویم محتوایی موجود در بلاگ HubSpot، یکی از بهترین نمونه‌ها است که می‌توانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید. این تقویم‌ها در سه قالب Google Sheets، Google Calendar و اکسل برای مدیریت پست‌های بلاگ، مدیریت پست‌های شبکه اجتماعی و مدیریت کمپین‌های محتوایی ارائه شده است.

برای راحتی کار شما ما نمونه‌ی تقویم تولید محتوا Hybspot را برای شما قرار دادیم تا بتوانید همین الان از همین‌جا دانلود کنید.

نمونه تقویم محتوا

  • اطلاعات مورد نیازتان را در تقویم وارد کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل عنوان پست‌ها، توضیحات، زمان انتشار، فرمت محتوا، نویسنده محتوا، کانال انتشار، نوع محتوا، دسته بندی، پرسونای مخاطب، هدف پست، وضعیت محتوا، موقعیت مخاطبین هدف در قیف بازاریابی، CTA محتوا و هشتگ‌های محتوا باشد.

خب، فکر کنم هر آنچه نیاز بود را به شما گفتینم، حالا دست به کار شوید و یک تقویم محتوا بسازید. تقویم محتوا را در اختیار تمام اعضای تیم قرار دهید و بهتر است جایی بگذارید که در دید باشد. سعی کنید یک برنامه واقع بینانه و قابل اجرا بچینید. نقاط ضعف و قدرت تیم خود را شناسایی کنید و هر کسی را در جایی قرار دهیدکه بهترین بازدهی را دارد.

در تقویم خود جای انعطاف باقی بگذارید. آن را آنقدر فشرده نکنید که بعدها نتوانید وظایف دیگری اضافه کنید. چون گاهی ممکن است برخی وظایف یکباره پیش بیایند. گاهی هم استعفای یکی از اعضای تیم باعث می‌شود اجرای برنامه دچار اختلال شود. تمام این موارد را پیش‌بینی کنید و در نظر بگیرید.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم حتما از تقویم محتوا استفاده کنید. شاید در ابتدای کار برنامه ریزی و اجرای آن کمی زمان بر یا سخت باشد، اما در بلند مدت نتایج شگفت انگیز آن را خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست مشاوره

میتوانید جهت دریافت مشاوره سریع با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

همراه: 09124854602

 

جهت درخواست مشاوره و تماس متخصص های ما با شما فرم زیر را کامل نمایید.

فرم درخواست مشاروه