موتورهای جستجوی پرطرفدار دنیا تا سال ۲۰۲۰

تصویر کل

برای پیدا کردن مطالب در اینترنت، ما نیاز به سایتی داریم تا بتواند جستجو موضوع را براساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. ازاین‌رو، قطعا نیاز روزافزون به موتورهای جستجو، به عنوان بخشی از زندگی روزانه‌ی ما، قابل درک است تا بتواند منابع اطلاعاتی مورد نیاز شما را نمایش دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا برای شما انواع موتور جستجو را به طور خلاصه بیان کنیم، مسئله‌ای که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. ممکن است شما، تنها گوگل را به عنوان یک موتور جستجو بشناسید، اما باید بدانید که امروزه موتورهای جستجوی بسیاری برای موضوعات و جنبه‌های تخصصی مختلف وجود دارد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا فهرستی از پرطرفدارترین جستجوگرهای دنیا را تا سال ۲۰۲۰ در زمینه‌های گوناگون به شما معرفی کنیم.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات موردنیاز شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد. امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش ‌یافته است. پس خیلی مهم است که این موتورها دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز کاربران را دقیق و به‌ درستی نمایش دهند.

موتورهای جستجو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. موتورهای جستجوی پیمایشی و فهرست‌های تکمیل‌دستی.

موتورهای جستجوی پیمایشی

موتورهای جستجوی پیمایشی (Crawler-Based Search Engines) مانند گوگل فهرست خود را بصورت خودکار تشکیل می‌دهند. آن‌ها وب را پیمایش کرده، اطلاعاتی را ذخیره می‌کنند، و کاربران از میان این اطلاعات ذخیره شده، آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند. اگر شما در صفحه وب خود تغییراتی را اعمال نمایید، موتورهای جستجوی پیمایشی آنها را به طور خودکار می‌یابند و سپس این تغییرات در فهرست‌ها اعمال خواهد شد. عنوان، متن و دیگر عناصر صفحه، همگی در این فهرست قرار خواهند گرفت.

فهرست‌های تکمیل‌دستی

فهرست‌های تکمیل‌دستی یا (Human-Powered Directories) مانند فهرست بازی، مانند Dmoz وابسته به کاربرانی است که آن را تکمیل می‌کنند. شما صفحه مورد نظر را به همراه توضیحی كوتاه در فهرست ثبت می‌کنید یا این کار توسط ویراستارهایی که برای آن فهرست در نظر گرفته شده، انجام می‌شود. عمل جستجو در این حالت تنها بر روی توضیحات ثبت شده صورت می‌گیرد و در صورت تغییر روی صفحه وب، روی فهرست تغییری به وجود نخواهد آورد. چیزهایی که برای بهبود یک فهرست‌بندی در یک موتور جستجو مفید هستند، تأثیری بر بهبود فهرست‌بندی یک دایرکتوری ندارند. تنها استثناء این است که یک سایت خوب با پایگاه داده‌ای با محتوای خوب شانس بیشتری به نسبت یک سایت با پایگاه داده ضعیف دارد. البته در مورد جستجوگرهای مشهور از جمله گوگل و یاهو، یک مولفه دیگر هم برای بهبود فهرستبندی وجود دارد که کمک مالی است، یعنی وب‌گاه‌هایی که مایل به بهبود مکان وب‌گاه خود در فهرست بندی هستند، می‌توانند با پرداخت پول به این جستجوگرها به هدف خویش برسند.

 

پرطرفدارترین موتورهای جستجو

گوگل (Google)

گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو است. گوگل در سال ۱۹۹۸، فعالیت خود را آغاز نمود و تا به امروز جزء برترین موتورهای جستجو در جهان شناخته می‌شود. گوگل را می‌توان بعنوان غول موتورهای جستجو معرفی کرد، که تقریبا ۷۵% از سهم جستجو در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. موتور جستجوگرگوگل بزرگترین ، باهوش‌ترین و مشهورترین موتور جستجو در جهان است و دلیل آن این است که گوگل برای ارائه نتیجه دقیق در زمان جستجو به کاربر گوگل به الگوریتم‌های هوشمند و پیچیده تکیه می‌کند. الگوریتم‌های گوگل در ابتدا هوش مصنوعی بسیار پایینی داشتند و به راحتی قابل دور زدن بودند، اما طی این سالها، گوگل هزاران بار الگوریتم‌های خود را آپدیت کرده است. در سال ۲۰۱۹ به جرات می‌توان گفت که دور زدن این الگوریتم‌ها، به خاطر قوی‌تر شدن هوش مصنوعی بسیار سخت و پیچیده شده، بطوری که الگوریتم rankbrain را می‌توان انقلابی در هوش مصنوعی یک الگوریتم دانست.

گوگل به‌ غیراز نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌ نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد و همچنین علاوه بر اعلام نتایج جستجوی خود، نتایج برخی دیگر از موتورهای جستجو مثل Ask.com (یک موتور جستجوی قدیمی محبوب) را نیز اعلام میکند.

گوگل

گوگل به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ توسط سرگئی برین و لری پیج ارائه شد که در سال ۱۹۹۹ پیشنهاد فروش آن را به Excite به مبلغ حدود یک میلیون دلار مطرح کردند. شرکت Alphabet که به عنوان شرکت مادر گوگل شناخته می‌شود، در حال حاضر ارزشی معادل ۶۵۰ میلیارد دلار دارد.

بینگ (Bing)

بینگ دومین موتور جستجوی مشهور در جهان تا به امروز است و این به دلیل آن است که بینگ متعلق به شرکت نرم افزاری غول پیکر و مشهور مایکروسافت است که همه بدون استثناء بنیانگذار آن را می‌شناسند. موتور جستجو Bing یکی از قدرتمندترین رقبای گوگل است که در تلاش به دستیابی به مقام اول در بین موتورهای جستجو است. بینگ یک موتور جستجوی وابسته به شرکت مایکروسافت است که جایگزین MSN Search شد. بینگ در سال ۲۰۰۹ و برای رقابت با گوگل تاسیس شد. هدف اصلی مایکروسافت این است که بینگ را تبدیل به یکی از رقیبان جدی گوگل کند که البته در حال نزدیک شدن به این موتور جستجو هم می‌باشد. در آمریکا بینگ، دومین موتور جستجو پرطرفدار بعد از گوگل است. الگوریتم‌های این موتور جستجو قبلا برگرفته و یا مطابق الگوریتم‌های گوگل بود، اما در سال‌های اخیر موتور جستجوی بینگ، از نظر هوش مصنوعی رشد بالایی داشته و در حال رسیدن به الگوریتم‌های حرفه ای و اختصاصی برای خود است.

بینگ اخیرا در فضای تبلیغاتی فعالیت‌های زیادی را برای رقابت با گوگل انجام می‌دهد. به عنوان مثال گزینه‌های جدیدی را به بینگ ادز (تبلیغات پولی در بینگ) افزوده است مثل تغییرات نوع کلمه کلیدی، بهبود عملکرد افزودن کلمات کلیدی، بهبود سیستم گزارش دهی. این موارد ذکر شده قبلا در گوگل ادز وجود داشتند. علیرغم اینکه سهم بازار بینگ نسبت به گوگل کمتر است ولی در ایالات متحده و بریتانیا پرطرفدار می‌باشد. الگوریتم بینگ به پیچیدگی گوگل نیست و لذا درک، پیش بینی، بهینه سازی و سئو در بینگ آسان‌تر است.

با توجه به ترافیک پایین بینگ، رقابت برای ۱۰ جایگاه برتر در آن بسیار بالا نیست و در نتیجه نیازی به سئوی قوی و حرفه‌ای نیست. با مطالعه این الگوریتم، می‌توان به راحتی ROI (نرخ بازگشت سرمایه) را افزایش داد. تبلیغات در بینگ سیستم عملکردی ساده‌ای دارد که البته به سرعت در حال پیشرفت است. با توجه به سهولت راه اندازی کمپین تبلیغاتی در بینگ و نیزترافیک پایین تر آن، متوسط هزینه‌های cpc پایین‌تر است.

بینگ

یاهو  (Yahoo)  

چه کسی در بین ما یاهو را نمی شناسد، که در یک دوره زمانی یکی از سمبل‌های اینترنتی بود که در گذشته آن را با اینترنت مثال صدا می‌زدند، یعنی با شنیدن کلمه یاهو، اینترنت را به طور مستقیم به خاطر می‌آوریم، بخاطر خدماتی که او ارائه می‌داد، ارتباطات و دنیای تحقیق و اخبار را به خوبی کنترل می‌کرد. اکنون موتور جستجوی یاهو تحت کنترل شرکت مایکروسافت است. یاهو یکی از گسترده ترین سرویس دهنده‌های ایمیل و موتور جستجو در جهان است. در دهه ۹۰، یاهو بطور گسترده‌ای رشد کرد اما بعد از سال ۲۰۰۰، یاهو نتوانست نوآوری‌‌هایی داشته باشد و باعث سقوط سهامش شد و بعد از این اتفاق، در سال ۲۰۱۷ این شرکت واگذار شد.

موتور جستجوی یاهو متعلق به شرکت “yahoo” بوده و دفتر اصلی آن در سانیویل کالیفرنیا است. در اکتبر ۲۰۱۸ با ۲٫۳۲ درصد از سهم مارکتینگ به عنوان دومین موتور جستجو در بین تمام سیستم عامل‌ها معرفی شد.

دو نفر به نام های جری یانگ و دیوید فیلو بنیانگذاران شرکت یاهو هستند که آن را در سال ۱۹۹۵ رونمایی کردند.

یاهو

از دیگر امکانات یاهو می‌توان به ایمیل، نقشه‌های آنلاین، شبکه های اجتماعی، اخبار و … اشاره نمود.

پس از بسته شدن نسخه بتا در آوریل ۲۰۱۰ شبکه Yahoo Publisher به عنوان یک ابزار تبلیغاتی منتشر شد که امکان درج تبلیغات آنلاین به منظور کسب درآمد را فراهم نمود.

اسک (Ask.com)

اسک توانسته است امروزه حدودا ۰٫۴۲ درصد از سهم جستجو را به خود اختصاص دهد. پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده می‌شود و یا به صورت نظرسنجی هستند. Ask از موتورهای جستجو معروف است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند، در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده است و نام او Jeeves بود که سپس به Ask تغییر کرد.

Ask همچنین دارای قابلیت جستجو عمومی است، اما نتایج به دست آمده کیفیت کمی در مقایسه با گوگل و یا حتی بینگ و یاهو دارد.

تفاوت‌های قابل توجهی میان موتورجستجو Ask و Google وجود دارد. نکته بارز این است که Ask.com به جای اینکه در یک صفحه سمت راست جداگانه مانند Google باشد، تبلیغات خود را در صفحه اصلی محتوا قرار می‌دهد. بنابراین وقتی یک جستجوی کلی در Ask انجام می‌دهید، صفحه سمت راست گاهی اوقات توسط گزینه‌های جستجوی پیشرفته اشغال می‌شود. همچنین Ask اغلب پاسخ‌های هوشمندانه را در بالای صفحه اصلی قرار می‌دهد که باعث می‌شود در صفحه اول نتایج، اطلاعات فوری و مفید در اختیار کاربر قرار داده شود.

بسیاری از کاربران با موتور جستجوی Ask از طریق نوار ابزار Ask آشنا هستند که بسیاری از افزودنی‌های رایگان مانند Java را نیز شامل می‌شود. اگر این نوار ابزار را نصب کنید، در دفعات بعد صفحه اول Browser شما موتور جستجوی Ask خواهد بود.

اسک

یاندکس (Yandex)

یاندکس، پروژه‌ای است که در سال ۱۹۹۰ و در راستای کمک به طبقه‌بندی اختراعات توسط دو نفر روسی، و تحت نظارت شرکت Arkadia آغاز شد. واژه یاندکس Yandex در سال ۱۹۹۳ ثبت شد در حالی که دامنه Yandex.ru در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی گردید. در سال ۲۰۱۱ آن‌ها در بورس اوراق بهادار نیویورک شروع به عمومی شدن نمودند و با عرضه اولیه ۱٫۳ میلیارد دلار، رتبه دوم بعد از گوگل را کسب کردند. براساس الکسا، این سایت در سی سایت اول محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی محصولات و خدمات می‌پردازد. ۶۵ درصد جستجوی کل کشور روسیه را این سایت تشکیل می‌دهد. و علاوه بر آن در بسیاری از کشورهای دیگر  همانند ترکیه، قزاقستان و بلاروس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین خدمات  دیگر بسیاری را نیز ارائه می‌دهد. یاندکس مانند گوگل، یک موتور جستجوی تخصصی و منحصر به فرد است.

یاندکس

یکی از مشکلات موتورهای جستجو در مقابل گوگل، ترافیک کم آنها است. یاندکس نیز مانند دیگر موتورهای جستجو هم در بخش ارگانیک و هم در بخش پولی، ترافیک کمی دارد. الگوریتم‌های استفاده شده در یاندکس نسبت به گوگل پیچیدگی کمتری دارند و لذا ارزیابی و بهینه سازی آن آسان‌تر است. یکی از معایب یاندکس این است که بنا به عللی، استفاده از آن برای خارجیان کمی دشوار است.

سیستم جذب ترافیک پولی (تبلیغات در یاندکس) آن انعطاف پذیری بیشتری دارد و هزینه هر کلیک در مقایسه با گوگل، فیسبوک و بینگ ارزان‌تر است.

به عنوان مثال رتبه ۱ برای کلمه (کازینو) در ایالات متحده بیش از ۵۵ دلار به ازای هر کلیک بوده ولی هزینه آن در یاندکس تنها ۰٫۸ دلار است. البته هزینه کلیک کلمه (کازینو) به روسی در یاندکس ۱٫۰۲ دلار است.

یوتیوب (YouTube)

چه کسی در بین ما یوتیوب را نمی‌شناسد که اولین موتور جستجو برای فیلم‌ها در سطح اینترنت است، زیرا این موتور جستجوگر، یک دانشمند بعد از گوگل است که به شرکت بزرگ گوگل نیز وابسته است و آنچه این سایت را متمایز می‌کند این است که کاربران را قادر می‌سازد از طریق فیلم‌های خود درآمد داشته باشند.

یوتیوب در سال ۲۰۰۵ توسط چند نفر از کارمندان شرکت پی‌پال تاسیس شد و یک سال بعد، توسط گوگل خریداری شد. اکنون نیز مدیریت آن توسط گوگل انجام می شود. ماهیانه بیش از ۱٫۵ میلیارد کاربر وارد یوتیوب می‌شوند و یوتیوب روزانه امکان پخش بیش از ۱ میلیارد ساعت ویدئو را فراهم می‌نماید. اولین ویدئوی بارگزاری شده (که بیش از ۴۱ میلیون بار نمایش داشته) یک کلیپ ۱۹ ثانیه‌ای است که توسط یکی از بنیان گذاران به نام (جاوید کریم) و در یک باغ وحش فیلم برداری شده بود.

یوتیوب

مشاهده ترافیک بالای این جستجوگر از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود که البته این امر در برخی مواقع به نفع بازاریابان نیست. بهره‌گیری از یوتیوب برای افزایش و جذب ترافیک بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. البته یکی از چالش‎های یوتیوب این است که در هر دقیقه ۳۰۰ ساعت فیلم در آن آپلود می شود. رقابت در یوتیوب به صورت سیستم گوگل ادز (که در ازای نمایش به کاربر ، باید هزینه پرداخت شود)، می‌تواند بسیار هدفمند باشد. در صورتی‌ که قصد جذب قشر خاصی برای کسب و کار خود را داشته باشید، برای شما یوتیوب بهترین انتخاب خواهد بود.

 ویکی‌پدیا (wikipedia)

وقتی که شما با استفاده از اینترنت به دنبال جستجوی چیز خاصی هستید بارها مشاهده کرده‌اید که در موتورهای جستجو سایت معروف ویکی‌پدیا برای شما نمایش داده می‌شود، دلیل آن است که بسیاری از رشته‌ها در این سایت قبل از انتشار بر روی ویکی‌پدیا مورد بررسی قرار می‌گیرد و منبع قابل اعتمادی برای موتورهای جستجو است.

ویکی پدیا

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از ۲۸۰ زبان با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند. هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه آزاد به تمامی زبان‌های زنده دنیاست. با رشد روزافزون این دانشنامه گردانندگان آن در بنیاد ویکی‌مدیا چندین پروژه مشابه دیگر همچون ویکی‌واژه، ویکی‌کتاب، ویکی‌گفتاورد، ویکی‌خبر، ویکی‌دانشگاه، ویکی‌سفر، ویکی‌داده و ویکی‌گونه را پدیدآوردند. ویکی‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ (۲۶ دی ۱۳۷۹) به صورت مکملی برای دانشنامه تخصصی نیوپدیا نوشته شد. بنیان‌گذاران آن جیمی ویلز و لری سنگر هستند. هم‌اکنون بنیادغیرانتفاعی ویکی‌مدیا پروژه ویکی‌پدیا را پشتیبانی می‌کند. میزبان‌های اینترنتی اصلی این وبگاه در شهر تامپای فلوریدا هستند. همچنین میزبان‌های اضافی دیگری هم در شهرهای آمستردام وسئول به این وبگاه یاری می‌رسانند.

ویکی‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تا اکتبر ۲۰۱۹، یکی از ۱۰ وبگاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده‌است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و مورد استفاده شما واقع شده باشد. درک اینکه یک موتور جستجو چگونه کار می‌کند، شاید به نظر افراد بسیاری بی‌اهمیت باشد اما اگر شما بتوانید این ساز و کارها را درک کنید، قطعا خیلی راحت‌تر از بقیه می‌توانید مسیر رشد سئو سایتتان را مهیا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست مشاوره

میتوانید جهت دریافت مشاوره سریع با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

همراه: 09124854602

 

جهت درخواست مشاوره و تماس متخصص های ما با شما فرم زیر را کامل نمایید.

فرم درخواست مشاروه